پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 227332
چرا شب يلدا هندوانه مي‌خوريم؟
تاریخ انتشار : 1395/09/29 09:05:17
نمایش : 1050
از مهم ترين ميوه‌هاي شب يلدا هندوانه است که اگر نباشد، انگار شب يلدا کامل نيست.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، برگزاري مراسم يلدا، اگر بتوان نام جشن بر آن نهاد، آييني خانوادگي است و گردهمايي ها به خويشاوندان و دوستان نزديک محدود مي‌شود. در کتاب‌ها و سندهاي تاريخي به برگزاري مراسم شب يلدا اشاره اي نشده است. ابوريحان بيروني از جشن روز اول دي ماه که آن را خرم روز نامند، در دستگاه حکومتي و پادشاهي ياد مي کند. نامي از شب يلدا در ميان نيست و اين مي تواند دليلي بر خانوادگي و همگاني و غير رسمي بودن جشن يلدا باشد. 
 
آيين و جشن شب يلدا يا شب چله بزرگ تا به امروز در تمامي سرزمين کهنسال ايران و در بين همه قشرها و خانوارها برگزار مي‌شود.
 
يلدا جشن و گردهمايي خانوادگي است. در شب يلدا خويشاوندان نزديک در خانه بزرگ خانواده گرد هم مي آيند و در سرماي آغازين زمستان دور کرسي مي نشينند و تا نيمه شب ميوه و آجيل و غذا مي‌خورند و به فال حافظ گوش مي‌سپارند.

 
                            چرا شب يلدا هندوانه مي‌خوريم؟ 

هندوانه؛ يکي از ارکان اصل‍ي سفره شب يلداست که هميشه به شيوه‌هاي جذابي تزيين مي‌شود، اما چرا هندوانه؟ 
 
هندوانه يادآور گرماي تابستان و حرارت است. باور بر اين است، اگر مقداري هندوانه در شب يلدا بخوريد، در سراسر زمستان طولاني، سرما و بيماري بر شما غلبه نخواهد کرد و اين باور، با خواص هندوانه که سرشار از ويتامين هاي A و B و C است، مطابقت دارد.

ارزش تغذيه اي هندوانه: 90 درصد بافت هندوانه از آب تشکيل شده است. در نتيجه براي رفع عطش بسيار مفيد است. به علت فراواني آب در اين محصول، براي جلوگيري و دفع سنگ کليه، خوردن آن بسيار توصيه شده است. هندوانه منبع غني از بتاکاروتن و ليکوپن است که اين مواد از آنتي اکسيدان هاي طبيعي هستند و همانطور که اثبات شده است، آنتي اکسيدانها ترکيباتي هستند که از بروز سرطان ها در انسان جلوگيري مي کنند، پس اين باور که با خوردن هندوانه بيماري کمتر به سراغ ما مي آيد در وجود اين آنتي اکسيدانها نهفته است.

 
                         چرا شب يلدا هندوانه مي‌خوريم؟ 

هندوانه از بروز آسيب هاي پوستي در اثر نور جلوگيري مي کند. موجب دفع بيشتر و سريع مواد زايد از بدن مي شود و به شادابي و طراوت پوست مي انجامد. درصد کمي قند دارد و ميزان کالري آن بسيار پايين است.
 
بسياري از خانواده‌ها براي لذت بخشيدن و تزيين سفره زيباي «شب يلدا» به طراحي و تزيين ميوه ها علي الخصوص هندوانه مي پردازند و آن را به شکل ها و طرح هاي مختلف درست مي کنند.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html